رژیم غذایی ایده آل برای کاهش وزن می تواند از دیابت جلوگیری کند

دکتر  JV Dixit، استاد بخش پزشکی اجتماعی پیشگیرانه از کالج پزشکی و بیمارستان دولتی ناگپور در هند، گفت: پذیرش این که شما دارای اضافه وزن هستید و با کنترل رژیم غذایی و جلوگیری از مصرف مواد غذایی وسوسه انگیز، باید آن را کاهش دهید، اولین گام علیه دیابت، است.
دکتر  JV Dixit، گفت: دیابت در هند بسطح اپیدمی رسیده است و بهمین دلیل مردم باید در مورد شیوه زندگی و عادات غذایی خود تجدید نظر کنند.
Dixit  می گوید: دادن اطلاعات کافی به افراد در مورد یک رژیم غذایی کاهش وزن برای پیشگیری از دیابت موثر است. او افزود: این برنامه ی غذایی نه تنها برای افراد زیر 18 سال بلکه برای افرادی که در حال حاضر از این بیماری رنج می برند نیز مفید است.
بر اساس این رژیم غذایی، فرد باید روزانه دوبار در ساعاتی که بیشترین احساس گرسنگی را دارد، غذا بخورد.غذایی که میل می کند باید دارای پروتئین زیاد و کربوهیدرات ها کم باشد. غذاهای حاوی مقادیر زیاد کربوهیدرات سبب ترشح مقادیر زیادی انسولین می شوند، در حالیکه، خوردن وعده های غذایی غنی از پروتئین سبب کاهش ترشح انسولین می گردد.
افراد، باید سعی کنند هیچ چیزی بین دو وعده ی غذایی خود نخورند و به جای آن آب بنوشند.او گفت بهتر است از نوشیدنی هایی مانند باترمیلک، آب نارگیل و چای سبز استفاده شود زیرا این نوشیدنی ها باعث افزایش ترشح انسولین نمی شوند.
دکتر دیکسیت در مورد تئوری "carboinsulin connection" صحبت کرد، که توسط دكتر Shrikant Jichkar  كه روش دو وعده غذا در روز را برای جلوگیری از دیابت توصیه می کند، ارائه شده است.او همچنین نتایج یک تحقیق که با شرکت 446 نفر انجام شده بود و در آن 428 شرکت کننده برای مدت 6 ماه تحت نظارت بودند را ارائه نمود.نتایج این تحقیق نشان داد که میانگین کاهش وزن افراد شرکت کننده در مدت شش ماه تبعیت از روش تغذیه ای دکتر Jichkar، برابر با 6.8 کیلوگرم است. دیکسیت گفت: منطقی که در پشت موفقیت این برنامه ی غذایی وجود دارد، اینست که نیاز به انسولین بیشتر باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت می شود، بنابراین در این برنامه ی غذایی سعی می شود نیاز فرد به انسولین با مصرف غذاهای کم کربوهیدرات و پر پروتئین کاهش یابد.
او تأکید کرد که این برنامه ی غذایی سبب از دست رفتن بنیه ی فرد نمی شود، در حقیقت رژیمهای غذایی نامناسب و پرخوری علت بسیاری از خطرات سلامت مانند فشار خون بالا، دیابت و حتی سرطان می باشند.

 منبع:

https://timesofindia.indiatimes.com/city/nagpur/ideal-diet-plan-for-weight-loss-can-prevent-diabetes-doctor/articleshow/64666388.cms